Tajwid

Mari Belajar Tajwid

1. Waqaf( .( وقف)
Dari sudut bahasa: Berhenti / menahan. Dari sudut istilah tajwid:
Menghentikan seketika bacaan secara memutuskan suara di akhir
perkataan untuk bernafas dengan niat ingin menyambungkan kembali
bacaan.
1.1 Waqaf Lazim( الوقف اللازم )/ Waqaf Tam( .( التام الوقف)
Menghentikan bacaan pada rangkai kata yang sempurna
maknanya serta lafaz (dari segi i'rab) dan maksudnya tidak
tergantung dengan kata-kata berikutnya. Waqaf ini bertanda:( م)

1.2 Waqaf Ja'iz (Berhenti Harus) . الوقف الجائز
Bacaan diharuskan berhenti atau sambung. Kedudukan hukum
bahagian ini kadangkala sama (berhenti atau sambung),
kadangkala sambung lebih baik dari berhenti dan kadangkala
berhenti lebih baik dari sambung (iaitu menghentikan bacaan
pada rangkai kata yang tidak merosakkan maknanya).

1.3 Waqaf Kafi( الوقف الكافي).
Bacaan harus diberhentikan atau disambung malah berhenti lebih baik dari sambung. Ia dinamakan demikian kerana lafaznya sempurna dan tidak bergantung dengan lafaz selepasnya. Tandanya( قلي ).

1.4 Waqaf Tasawi( وقف التساوي).
Kedudukan hukum bacaan tersebut ketika berhenti dan sambung adalah sama. Tandanya:( ج ).

1.5 Waqaf Hasan( الوقف الحسن).
Bacaan yang diharuskan berhenti atau sambung malah sambung adalah lebih baik dari berhenti. Ia dinamakan demikian kerana memberhentikan bacaan padanya adalah lebih baik. Tandanya (صلي ).

2. Hamzah
Hamzah yang terdapat di dalam al-Quran terbahagi kepada dua bahagian iaitu Hamzah Wasal dan Hamzah Qat'ie.
2.1 Hamzah Qat'ie(همزة القطع ).
Hamzah ini tetap disebut pada permulaan bacaan, pada ketika bacaan sambung dan pada tulisan. Hamzah ini dinamakan dengan Hamzah Qat'ie ialah kerana ia memutuskan beberapa huruf dari huruf yang lain ketika membacanya. Hamzah Qat'ie terletak pada awal kalimah, pada pertengahan kalimah atau pada akhir kalimah. Ia juga terletak pada kata nama (isim), kata kerja (fe'el) dan sendi nama (harf).
Hukumnya ialah ia perlu disebut ketika membacanya.

2.2 Hamzah Wasal(همزة الوصل ).
Ia disebut pada permulaan bacaan dan digugurkan sebutannya ketika dibaca secara sambung dengan huruf sebelumnya. Ia dinamakan demikian kerana disambung dengan huruf yang bertanda Sukun pada awal perkataan. Tanda Hamzah Wasal ialah terdapat huruf Sad di atas huruf Alif.
Hukum Hamzah yang berbaris atas: Hamzah Wasal yang berbaris atas disebut ketika memulakan bacaan dengannya jika sekiranya ia berada di dalam kata sandang( ال )takrif yang sentiasa disandang pada kata nama am.
Contohnya:( الحمد لله رب العالمين - الرحمن الرحيم )
Hukum Hamzah yang berbaris bawah: Ia disebut ketika memulakan bacaan jika sekiranya ia berada di dalam kata kerja, huruf ketiganya berbaris atas atau berbaris bawah atau berada di dalam terbitan kata kerja yang telah lalu( الفعل الماضي ).
Contohnya:( ارجع إليهم) (استكبارا في الأرض) (ادفع بالتي هي أحسن ).
Perhatian penting: Di dalam bacaan, Hamzah Wasal terdapat pada tujuh tempat iaitu:( امرؤ - ابنة - ابن اسم - اثنتين - امرأة - ).
Manakala hukum mula bacaan Hamzah Wasal di dalam kalimah-kalimah ini ialah wajib dibaca dengan baris bawah.

Hukum Hamzah yang berbaris hadapan: Ia disebut ketika memulakan bacaan dengannya, jika huruf yang ketiga di dalam kata kerja suruhan berbaris hadapan. Contohnya:( كلجرب ضآرا - عدا إلي سبيل ربك )
Ketika bacaan sambung, Hamzah Wasal tidak disebut di dalam bacaan untuk mengukuhkan huruf Sukun ketika itu ke atas huruf selepasnya dan ia tidak memerlukan kepada Hamzah. Pada ketika ini Hamzah Wasal tidak disebut di dalam bacaan sambung. Ketika memulakan bacaan dengan Hamzah Wasal, barisnya mestilah disebut sama ada ia berbaris atas, berbaris bawah atau berbaris hadapan.
Jika Hamzah Wasal berada di dalam satu kalimah
contohnya:(والله - وبالحق ), ia tidak boleh disebut sama sekali kerana tidak sah menyebutnya secara berasingan dalam apa keadaan sekalipun. Apabila Hamzah Wasal yang berbaris bawah bertemu dengan Hamzah Istifham (persoalan), Hamzah Wasal perlu dibuang dan disebut Hamzah Istifham secara berbaris di atas. Keadaan ini terdapat pada tujuh tempat di dalam al-Quran iaitu:-
Pertama:( أتخذتم)dari firman Allah(عهدا قل أتخذتم عند الله ).
Kedua:( أطلع )dari firman Allah(أطلع الغيب أم أتخذتم عند الله عهدا ).
Ketiga:( أفترى )dari firman Allah(أفترى على الله آذبا ).
Keempat:( أصطفى)dari firman Allah(أصطفى البنات على البنين ).
Kelima:( أتخذناهم )dari firman Allah(أتخذناهم سخريا أم زاغت عنهم الأبصار ). Keenam:( أستكبرت )dari firman Allah(أستكبرت أم آنت من العالين ).
Ketujuh:(أستغفرت ) dari firman Allah( سواء عليهم أستغفرت أم لم تستغفر لهم). Hamzah Wasal yang berbaris di bawah juga apabila bertemu dengan Hamzah Istifham (persoalan), Hamzah Wasal mestilah dibuang dan Hamzah Istifham mesti disebut secara berbaris di atas.

3. Qalqalah( القلقلة )
Dari sudut bahasa: Bergerak-gerak dan gementar. Dari sudut istilah Ilmu Tajwid: Bunyi lantunan yang kuat dari makhraj hasil dari bacaan huruf yang bertanda Sukun di mana makhrajnya ditekan terlalu kuat kemudian dilepaskan dalam waktu yang singkat sama ada huruf Sukun itu asli atau mendatang.
3.1 Lantunan yang paling rendah(أقل شدة ) (Sughra)
Apabila huruf Qalqalah terletak di pertengahan kalimah contohnya: Huruf Qaf di dalam kalimah( وخلقناآم أزواجا ).

3.2 Lantunan yang sederhana iaitu pertengahan (متوسط شدة)(Kubra)

Apabila memberhentikan bacaan pada huruf Qalqalah dan huruf tersebut tidak bersabdu (bertasydid)
contohnya: Huruf Ta'( ط )di dalam kalimah( والله من وراء محيط )

3.3 Lantunan yang paling tinggi(أقصى شدة ) (Akbar)
Apabila memberhentikan bacaan pada huruf Qalqalah dan huruf tersebut bersabdu (bertasydid)
contohnya huruf Qaf di dalam kalimah( قال رب أحكم بالحق )